Kjønnsmangfold i læreverk

en analyse av illustrasjoner i begynnerbøker i fremmedspråk

Forfattere

  • Camilla Skalle Universitetet i Bergen
  • Liv Eide Universitetet i Bergen
  • Anje Müller Gjesdal Høgskolen i Østfold
  • Valentina Maul Amalie Skram videregående skole

DOI:

https://doi.org/10.58215/ella.40

Emneord (Nøkkelord):

lærebøker, visuell analyse, kjønn, fremmedspråk, mangfold

Sammendrag

Denne artikkelen undersøker visuell fremstilling av kjønn i begynnerbøker i fremmedspråkene fransk, italiensk, portugisisk, spansk og tysk, som ofte er elevenes første møte med faget. Tidligere forskning tyder på at kvinner både er underrepresentert og stereotypisk fremstilt i lærebøkene. Artikkelen presenterer en kvantitativ analyse av billedmaterialet i nyere norske lærebøker, og finner en jevn fordeling av kvinner og menn i materialet, men et fravær av ikke-binære personer og kjønnsmangfold. Resultatene peker på begrensninger ved eksisterende metoder for å kartlegge visuelle fremstillinger av kjønn i lærebøker og behovet for mer åpne fremstillinger av kjønn i denne typen materiale

Nedlastinger

Publisert

2025-01-29