Kjønnsmangfold i læreverk
en analyse av illustrasjoner i begynnerbøker i fremmedspråk
DOI:
https://doi.org/10.58215/ella.40Emneord (Nøkkelord):
lærebøker, visuell analyse, kjønn, fremmedspråk, mangfoldSammendrag
Denne artikkelen undersøker visuell fremstilling av kjønn i begynnerbøker i fremmedspråkene fransk, italiensk, portugisisk, spansk og tysk, som ofte er elevenes første møte med faget. Tidligere forskning tyder på at kvinner både er underrepresentert og stereotypisk fremstilt i lærebøkene. Artikkelen presenterer en kvantitativ analyse av billedmaterialet i nyere norske lærebøker, og finner en jevn fordeling av kvinner og menn i materialet, men et fravær av ikke-binære personer og kjønnsmangfold. Resultatene peker på begrensninger ved eksisterende metoder for å kartlegge visuelle fremstillinger av kjønn i lærebøker og behovet for mer åpne fremstillinger av kjønn i denne typen materiale
Nedlastinger
Publisert
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2025 Camilla Skalle, Liv Eide, Anje Müller Gjesdal, Valentina Maul

Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.