Fra ordklassestafett til språkforskere:
Norsklæreres refleksjoner om grammatikkundervisning
DOI:
https://doi.org/10.58215/ella.1Emneord (Nøkkelord):
grammatikk, grammatikkundervisning, språkdidaktikk, norskfaget, grammatikkdidaktikkSammendrag
I denne artikkelen undersøker vi åssen et utvalg norsklærere fra barnetrinnet til videregående skole rapporterer at de praktiserer grammatikkundervisning. Datamaterialet er refleksjons-tekster skrevet av lærere som tok videreutdanning i norsk ved to forskjellige høyere utdanningsinstitusjoner. Vi stiller to forskningsspørsmål: Hvilke deler av grammatikken rapporterer lærerne at de underviser i, og hvilke arbeidsmåter rapporterer de at de bruker? Funnene viser at ordklasser tar mye plass i grammatikkundervisninga, både på barne- og ungdomstrinnet, mens syntaks får større plass hos VGS-lærerne. På barnetrinnet er bevegelse og spill den mest brukte arbeidsmåten, mens det sammenlignende perspektivet gis noe større plass på ungdomstrinnet og særlig på VGS. Det ser ut til å være en viss mangel på progresjon mellom barnetrinnet og ungdomstrinnet. Vi mener at funnene våre viser at en bør etterstrebe å gi studentene et mer deskriptivt syn på grammatikk, slik at de kan oppdage at grammatikken er noe man kan samtale om og utforske.
Nedlastinger
Publisert
Versjoner
- 2023-04-17 (2)
- 2023-04-17 (1)
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2023 Eli Anne Eiesland, Signe Laake

Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.