Fra ordklassestafett til språkforskere:

Norsklæreres refleksjoner om grammatikkundervisning

Forfattere

  • Eli Anne Eiesland OsloMet
  • Signe Laake OsloMet

DOI:

https://doi.org/10.58215/ella.1

Emneord (Nøkkelord):

grammatikk, grammatikkundervisning, språkdidaktikk, norskfaget, grammatikkdidaktikk

Sammendrag

I denne artikkelen undersøker vi åssen et utvalg norsklærere fra barnetrinnet til videregående skole rapporterer at de praktiserer grammatikkundervisning. Datamaterialet er refleksjons-tekster skrevet av lærere som tok videreutdanning i norsk ved to forskjellige høyere utdanningsinstitusjoner. Vi stiller to forskningsspørsmål: Hvilke deler av grammatikken rapporterer lærerne at de underviser i, og hvilke arbeidsmåter rapporterer de at de bruker? Funnene viser at ordklasser tar mye plass i grammatikkundervisninga, både på barne- og ungdomstrinnet, mens syntaks får større plass hos VGS-lærerne. På barnetrinnet er bevegelse og spill den mest brukte arbeidsmåten, mens det sammenlignende perspektivet gis noe større plass på ungdomstrinnet og særlig på VGS. Det ser ut til å være en viss mangel på progresjon mellom barnetrinnet og ungdomstrinnet. Vi mener at funnene våre viser at en bør etterstrebe å gi studentene et mer deskriptivt syn på grammatikk, slik at de kan oppdage at grammatikken er noe man kan samtale om og utforske.

Nedlastinger

Publisert

2023-04-17 — Oppdatert 2023-04-17

Versjoner