Swedish Feminist Manga and Critical Comics Pedagogy in Natalia Batista’s Sword Princess Amaltea
DOI:
https://doi.org/10.58215/ella.12Emneord (Nøkkelord):
Natalia Batista, svenske tegneserieromaner, feministiske tegneserieromaner, manga, tegneseriepedagogikkSammendrag
Denne artikkelen tar for seg den svenske feministiske mangaen Sword Princess Amaltea og dens pedagogiske paratekster. Sword Princess Amaltea, skrevet og tegnet av den svenske tegneseriekunstneren Natalia Batista, ble opprinnelig utgitt i tre deler fra 2013 til 2015. Den har blitt oversatt til flere språk, inkludert engelsk og tysk. Som mangategner er Batista inspirert både av den japanske shôjo-tradisjonen (manga for jenter) og av nordisk feministisk litteratur. I artikkelen viser jeg hvordan Batista lykkes med å bruke mangaens visuelle konvensjoner for å utfordre tradisjonelle representasjoner av kjønn, seksualitet og blikket. Sword Princess Amaltea er en manga som delvis retter seg mot yngre lesere som fortsatt er skoleelever (som fortsatt går på skolen). Både boka og det didaktiske materialet som er utarbeidet til den setter søkelyset på spørsmål om sjanger og visuell kompetanse i språk- og litteraturundervisning. Gjennom min lesning av Sword Princess Amaltea med dens paratekster ønsker jeg å vise potensialet for en tegneseriepedagogikk med queer og feministisk tilsnitt samtidig som jeg ønsker å rette oppmerksomheten mot den transnasjonale utbredelsen av manga og dens undersjangere.
Nedlastinger
Publisert
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2023 ELLA - utdanning, litteratur, språk
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.