Exploring the concept of language awareness in the Curriculum in English in Norway: discussing the potential of picture books for enhancing young learners’ language awareness

Forfattere

  • Ingebjørg Mellegård Høgskolen i Østfold

DOI:

https://doi.org/10.58215/ella.48

Emneord (Nøkkelord):

språklig engasjement, holistisk språkundervisning, tverrfaglighet, språkbevissthet, Læreplan i engelsk LK20, billedbøker

Sammendrag

Denne utforskende artikkelen gir en introduksjon til begrepet språkbevissthet og drøfter potensialet i billedbøker som ressurs i engelskopplæringen for å utvikle elevenes forståelse av språkets oppbygning og funksjon. Språkbevissthet drøftes i henhold til en kognitiv, affektiv og sosial dimensjon. Det argumenteres for at språkbevissthet er å anse som en holistisk tilnærming til språkopplæring som bør integreres på en naturlig måte i læreres pedagogiske arbeid. I 2020 ble ny revisjon av Kunnskapsløftet og læreplaner i fag introdusert i Norge. I artikkelen drøftes det i hvilken grad den nye læreplanen i engelsk inkluderer begrepet språkbevissthet og hvordan detter kommuniseres. Læreplanen synes å gjenspeile en språklæringsteori som er i godt samsvar med det teoretiske grunnlaget bak forståelsen av språkbevissthet. Lærerens kunnskap om språk og interesse for språkets oppbygging og funksjon er avgjørende faktorer for at hen skal kunne legge til rette for læringsaktiviteter som motiverer elevene til å utforske språket. Billedbøker kan i så måte være en svært nyttig ressurs. I artikkelen belyses kvalitetene ved denne litterære sjangeren, og deretter drøftes billedbøkers potensial som en språkressurs i engelskopplæringen for å utvikle elevenes språkbevissthet.

Nedlastinger

Publisert

2024-10-02

Utgave

Seksjon

Artikler