Læring og undervisning av faste uttrykk med lettverb i spansk som L2/L3

Forfattere

  • Gro Nygård NTNU

DOI:

https://doi.org/10.58215/ella.5

Sammendrag

Å ha et godt ordforråd er en selvfølgelig del av å ha god kompetanse i et fremmedspråk, men i undervisning og læring av L2/L3 er det mye som tyder på at læring av vokabular preges av tradisjonelle metoder der memorering og gloseprøver står sentralt, og at nyere forskning på feltet ikke gjenspeiles i praksis (se f.eks. Higueras García, 2016; Sato & Tanaka, 2017; Rufat & Calderón, 2018; Schmitt, 2019; Milton, 2009).

 

I denne artikkelen søker jeg å belyse en tilnærming til læring av vokabular som ikke baserer seg på memorering, men på kunnskap om det semantiske systemet i et språk. Nærmere bestemt vil jeg beskrive en klasseromsundersøkelse der kunnskap om noen konkrete lettverb (light verbs) i spansk blir benyttet for å undervise og lære hvordan disse brukes. Lettverb er verb som har semantisk lite innhold og som opptrer i verbalkonstruksjoner sammen med abstrakte substantiv (for eksempel i å ta en dusj eller ta en tur). Tradisjonelt læres de gjerne som deler av faste uttrykk (også kalt idiomer eller idiomatiske uttrykk) som må pugges, men i denne artikkelen undersøker jeg om uttrykk med lettverb kan forklares og læres ved hjelp av semantisk kunnskap om verbene i stedet for gjennom tradisjonell memorering. I studien gjennomførte samme gruppe språkinnlærere av spansk en pretest og en posttest med lignende oppgaver der deltakerne skulle kombinere substantiv med riktig lettverb. Mellom de to testene fikk de informasjon om hvordan ordene kunne kobles sammen. Artikkelen vil oppsummere delfunn fra artikkelforfatterens doktorgradsavhandling og vise hvordan kunnskap om den semantiske strukturen i lettverb kan bidra til å lære hvordan de skal brukes (Nygård, 2021). Den knytter dermed sammen ny forskning på språk og undervisning i L2/L3, i tillegg til å løfte fram semantisk kunnskap som betydningsbærende og relevant i språkundervisning. Resultatene fra klasseromsundersøkelsen støtter hypotesen om at faste uttrykk med lettverb kan læres gjennom å bruke kunnskap om verbene til å predikere hvilket verb som er riktig i et gitt uttrykk.

Nedlastinger

Publisert

2023-04-17 — Oppdatert 2023-04-17

Versjoner