Bruk av (språklærings)spill i lærebøker og i tyskundervisningen i Norge

Forfattere

  • Kristian Barstad Kvaløysletta skole
  • Beate Lindemann UiT Norges Arktiske Universitet
  • Ina Zentner UiT Norges arktiske universitet

DOI:

https://doi.org/10.58215/ella.51

Emneord (Nøkkelord):

spill i tyskundervisning, spillbasert læring, gamification, LK20, fremmedspråkundervisning

Sammendrag

Forskning bekrefter at bruk av spill kan bidra til å øke motivasjonen og gleden ved all læring, også ved språklæring. I artikkelen undersøkes det hvorvidt det brukes spill i tysk-undervisningen ved norske skoler. Undersøkelsen som artikkelen støtter seg på, er todelt. I den ene delen rettes søkelyset på lærebøker. Ved hjelp av en lærebokanalyse undersøkes det om bøkene tilbyr spill og hvordan disse i tilfelle ser ut. I den andre delen kommer lærerne til orde. Svarene i en online-spørreundersøkelse forteller om lærerne bruker spill i egen undervisning, hvor de finner slike spill og hvorvidt de tror at spill kan være nyttige i språkundervisningen. Undersøkelsen viser at det, med én lærebok som unntak, knapt finnes spill i lærebøkene. Men lærerne bruker spill i egen undervisning, gjerne hentet utenfor læreboken eller selvlagde, og de er fortrinnsvis ikke-digitale. Lærerne etterlyser flere spill, også digitale, og ikke minst opplæring i hvordan spill kan brukes i en språklæringskontekst.

Nedlastinger

Publisert

2025-10-20