Bruk av (språklærings)spill i lærebøker og i tyskundervisningen i Norge
DOI:
https://doi.org/10.58215/ella.51Emneord (Nøkkelord):
spill i tyskundervisning, spillbasert læring, gamification, LK20, fremmedspråkundervisningSammendrag
Forskning bekrefter at bruk av spill kan bidra til å øke motivasjonen og gleden ved all læring, også ved språklæring. I artikkelen undersøkes det hvorvidt det brukes spill i tysk-undervisningen ved norske skoler. Undersøkelsen som artikkelen støtter seg på, er todelt. I den ene delen rettes søkelyset på lærebøker. Ved hjelp av en lærebokanalyse undersøkes det om bøkene tilbyr spill og hvordan disse i tilfelle ser ut. I den andre delen kommer lærerne til orde. Svarene i en online-spørreundersøkelse forteller om lærerne bruker spill i egen undervisning, hvor de finner slike spill og hvorvidt de tror at spill kan være nyttige i språkundervisningen. Undersøkelsen viser at det, med én lærebok som unntak, knapt finnes spill i lærebøkene. Men lærerne bruker spill i egen undervisning, gjerne hentet utenfor læreboken eller selvlagde, og de er fortrinnsvis ikke-digitale. Lærerne etterlyser flere spill, også digitale, og ikke minst opplæring i hvordan spill kan brukes i en språklæringskontekst.
Nedlastinger
Publisert
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2025 Kristian Barstad, Beate Lindemann, Ina Zentner

Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.