Hvordan bryte tausheten
Bruk av spill for å fasilitere elevenes deltakelse og muntlige produksjon i fremmedspråk
DOI:
https://doi.org/10.58215/ella.55Emneord (Nøkkelord):
Engagement i fremmedspråk, læringsmiljø, muntlig deltakelse, bruk av spill, språkangst, gleden med (å lære) språkSammendrag
Formålet med denne artikkelen er å drøfte hvordan fremmedspråklærere kan fasilitere elevenes deltakelse og språklige trening i klasserommet gjennom bruk av en lekende tilnærming til språklige aktiviteter, nærmere bestemt gjennom spill.
Tidligere studier har fremhevet relevansen av affektive elementer for elevenes språklige produksjon i fremmedspråk, og nyere norske studier om elevenes motivasjon for fremmedspråk på ungdomsskolenivå har vist viktigheten av lærerrelaterte faktorer som for eksempel tilfredshet med det valgte språket. Lærerens rolle i tilretteleggingen for elevenes deltakelse i klasserommet har vist seg å være essensiell, men likevel er det fortsatt utfordrende å skape de rette forutsetningene for elevenes deltakelse og muntlige produksjon.
Denne kvalitative studien om bruk av spill i undervisningen benytter data fra to ulike kilder: 1) observasjoner og intervjuer av en gruppe med nyutdannede spansklærere, og 2) videodata fra og intervjuer av to lærerdeltakere i DIVA-prosjektet, et innovasjons-prosjekt ved ProTed. Disse dataene understøttes av observasjoner og tilbakemeldinger fra deltakere på et kurs for fremmedspråklærere. Funnene tyder på at lærerne har gode erfaringer med bruk av spill for å fremme deltakelse i klasserommet.
Denne artikkelen kan derfor bidra til å utvikle lærernes undervisningspraksis ved å trekke frem teori om motivasjon, engagement og affektive elementer i språklæring og undervisning erfaringer fra bruk av spill for å motvirke negative affektive faktorer som kan ramme læringsmiljøet og elevenes deltakelse. Artikkelen gir også konkrete eksempler på hvordan to ulike spill kan fylles med et språklig innhold og brukes til å engasjere elevene i ulike typer aktiviteter.
Nedlastinger
Publisert
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2025 Debora Carrai

Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.