Dynamisk kartlegging i fremmedspråksundervisningen
En sosiokulturell tilnærming til underveisvurdering av muntlige språkferdigheter
DOI:
https://doi.org/10.58215/ella.57Emneord (Nøkkelord):
sosiokulturell teori, dynamisk kartlegging, vurdering for læring, muntlige ferdigheterSammendrag
Dette bidraget søker å tilby teoretiske refleksjoner om hvordan dynamisk kartlegging, en sosiokulturell tilnærming til språkundervisning, kan fungere som en bro mellom læreplankrav og vurderingspraksis i fremmedspråksklasserommet. Denne tilnærmingen presenteres med utgangspunkt i noen sentrale utviklinger innen norsk utdanningspolitikk de siste årene: Bidraget undersøker først hvordan prinsippene for vurdering for læring, slik de ble promotert i den nasjonale satsningen «Vurdering for læring», har blitt implementert i fremmedspråksundervisningen i norsk grunnopplæring. Rapporter og studier fra pedagogisk og didaktisk forskning siden 2006 blir gjennomgått. I tillegg analyseres data fra en intervjustudie med fire tysklærere ved norske ungdoms- og videregående skoler, som gir innsikt i deres oppfatninger av i hvilken grad satsningen på underveisvurdering har fungert etter hensikten og hvilke betingelser som må oppfylles for at den kunne karakteriseres som vellykket. Studien viser at vurdering for læring er et viktig tema i skolene, men at lærerne kan oppleve utfordringer knyttet til varierende tolkninger av læreplan og lovverk, kombinert med klasserommets rammebetingelser. Lærerne uttrykker også et behov for systematiske, formative vurderingsstrategier, særlig med hensyn til muntlige ferdigheter. Dynamisk kartlegging kan representere en tilnærming som møter lærernes behov.
Nedlastinger
Publisert
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2025 Anja Pietzuch

Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.