Å bli fremmedspråklærer

Utvikling av profesjonsidentitet hos fransk-, spansk- og tyskstudenter i grunnskolelærerutdanningen

Forfattere

  • Berit Hope Bl¨å Nasjonalt senter for fremmedspråk i opplæringen (Fremmedspråksenteret)
  • Berit Grønn Høgskolen i Østfold
  • Altijana Brkan-Masud Høgskolen i Østfold
  • Anje Müller Gjesdal Høgskolen i Østfold

DOI:

https://doi.org/10.58215/ella.59

Emneord (Nøkkelord):

GLU 5-10, profesjonsidentitet, fremmedspråk, fransk, spansk, tysk, lærerrollen, praktisk-kommunikative tilnærminger

Sammendrag

Et fåtall studenter i Grunnskolelærerutdanning for trinn 5–10 (GLU) velger fremmedspråk, og det finnes få studier omdenne gruppen. I denne artikkelen undersøker vi fransk-, spansk- og tyskstudenters utvikling av profesjonell identitet. Med utgangspunkt i et sosiokulturelt og livslangt perspektiv på læring, ser vi prosessen med å skape seg en identitet som framtidig fremmedspråklærer fra et studentperspektiv. Empirien består av kvalitative intervjuer blant 16 studenter som befinner seg i spennet mellom 2. og 5. studieår, og vi tar for oss den gryende utviklingen, erfaringer og antakelser om fremmedspråkundervisning; fra studentenes skolegang, i løpet av GLU og med tanke på framtidig lærergjerning.

Funnene viser at tidligere og mer nærværende erfaringer med inspirerende lærere i skolen og faglærere i GLU fungerer som positive forbilder for den profesjonelle identitetsutviklingen, men vi finner også eksempler på negative opplevelser som studentene ønsker å unngå som framtidige lærere. Tidligere forskning tyder på at egen språkinteresse og erfaringer fra skolegangen er en drivkraft for fagvalg og framtidig praksisutøvelse, noe som bekreftes i vår studie. Studentene trekker fram trygghet i læringssituasjonen og varierte, praktisk-kommunikative tilnærminger som kjennetegn på god undervisningskvalitet – som de bestreber seg på å oppnå. De viser åpenhet for å utforske språk sammen med og i overensstemmelse med elevenes forutsetninger, interesser og behov. Resultatene indikerer at studentene er rede til å videreutvikle sin faglige og fagdidaktiske kompetanse og at de vil tre inn i rollen som fremmedspråklærere med et reflekterende og kritisk blikk, noe som vil komme til nytte i interaksjon med lærerkollegier i framtiden.

Nedlastinger

Publisert

2025-10-20