Å bli fremmedspråklærer
Utvikling av profesjonsidentitet hos fransk-, spansk- og tyskstudenter i grunnskolelærerutdanningen
DOI:
https://doi.org/10.58215/ella.59Emneord (Nøkkelord):
GLU 5-10, profesjonsidentitet, fremmedspråk, fransk, spansk, tysk, lærerrollen, praktisk-kommunikative tilnærmingerSammendrag
Et fåtall studenter i Grunnskolelærerutdanning for trinn 5–10 (GLU) velger fremmedspråk, og det finnes få studier omdenne gruppen. I denne artikkelen undersøker vi fransk-, spansk- og tyskstudenters utvikling av profesjonell identitet. Med utgangspunkt i et sosiokulturelt og livslangt perspektiv på læring, ser vi prosessen med å skape seg en identitet som framtidig fremmedspråklærer fra et studentperspektiv. Empirien består av kvalitative intervjuer blant 16 studenter som befinner seg i spennet mellom 2. og 5. studieår, og vi tar for oss den gryende utviklingen, erfaringer og antakelser om fremmedspråkundervisning; fra studentenes skolegang, i løpet av GLU og med tanke på framtidig lærergjerning.
Funnene viser at tidligere og mer nærværende erfaringer med inspirerende lærere i skolen og faglærere i GLU fungerer som positive forbilder for den profesjonelle identitetsutviklingen, men vi finner også eksempler på negative opplevelser som studentene ønsker å unngå som framtidige lærere. Tidligere forskning tyder på at egen språkinteresse og erfaringer fra skolegangen er en drivkraft for fagvalg og framtidig praksisutøvelse, noe som bekreftes i vår studie. Studentene trekker fram trygghet i læringssituasjonen og varierte, praktisk-kommunikative tilnærminger som kjennetegn på god undervisningskvalitet – som de bestreber seg på å oppnå. De viser åpenhet for å utforske språk sammen med og i overensstemmelse med elevenes forutsetninger, interesser og behov. Resultatene indikerer at studentene er rede til å videreutvikle sin faglige og fagdidaktiske kompetanse og at de vil tre inn i rollen som fremmedspråklærere med et reflekterende og kritisk blikk, noe som vil komme til nytte i interaksjon med lærerkollegier i framtiden.
Nedlastinger
Publisert
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2025 Berit Hope Bl¨å, Berit Grønn, Altijana Brkan-Masud, Anje Müller Gjesdal

Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.