Kulturelt og etnisk mangfold i de tyskspråklige landene?

En analyse av lærebokserien Momente for tysk i norsk videregående skole

Forfattere

  • Remy Andreas Rabben Langnes skole
  • Beate Lindemann UiT Norges Arktiske Universitet

DOI:

https://doi.org/10.58215/ella.50

Emneord (Nøkkelord):

interkulturell kompetanse, læreverksanalyse, kulturelt og etnisk mangfold, innbyggere med migrasjonsbakgrunn, nasjonal minoritet

Sammendrag

Forståelse av kulturelt mangfold er en viktig del av interkulturell kompetanse som i sin tur er et kjerneelement i læreplanen for fremmedspråk. I denne artikkelen undersøker vi i hvilken grad en lærebokserie for tysk som fremmedspråk på nivå 1 og 2 i den videregående skole behandler kulturelt og etnisk mangfold i målspråklandene. Dette gjøres gjennom analyser av begge læreverkene i lærebokserien Momente. Læreverket Momente 1 (Biesalski et al., 2020) viser nesten ikke det kulturelle og etniske mangfoldet i de tysktalende landene. Momente 2 (Fiebig et al., 2020) behandler i noen grad mennesker med migrasjonsbakgrunn i Tyskland, men svært lite i lys av andelen disse utgjør av befolkningen i Tyskland og Østerrike. Nasjonale minoriteter blir praktisk talt ikke nevnt i disse lærebøkene.

Nedlastinger

Publisert

2025-10-20