Kulturelt og etnisk mangfold i de tyskspråklige landene?
En analyse av lærebokserien Momente for tysk i norsk videregående skole
DOI:
https://doi.org/10.58215/ella.50Emneord (Nøkkelord):
interkulturell kompetanse, læreverksanalyse, kulturelt og etnisk mangfold, innbyggere med migrasjonsbakgrunn, nasjonal minoritetSammendrag
Forståelse av kulturelt mangfold er en viktig del av interkulturell kompetanse som i sin tur er et kjerneelement i læreplanen for fremmedspråk. I denne artikkelen undersøker vi i hvilken grad en lærebokserie for tysk som fremmedspråk på nivå 1 og 2 i den videregående skole behandler kulturelt og etnisk mangfold i målspråklandene. Dette gjøres gjennom analyser av begge læreverkene i lærebokserien Momente. Læreverket Momente 1 (Biesalski et al., 2020) viser nesten ikke det kulturelle og etniske mangfoldet i de tysktalende landene. Momente 2 (Fiebig et al., 2020) behandler i noen grad mennesker med migrasjonsbakgrunn i Tyskland, men svært lite i lys av andelen disse utgjør av befolkningen i Tyskland og Østerrike. Nasjonale minoriteter blir praktisk talt ikke nevnt i disse lærebøkene.
Nedlastinger
Publisert
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2025 Remy Andreas Rabben, Beate Lindemann

Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.