Don Quijote og Pippi Langstrømpe
Tilnærminger til litteratur og litteraritet i spanske lærebøker for ungdomstrinnet i Norge
DOI:
https://doi.org/10.58215/ella.123Emneord (Nøkkelord):
Tilnærminger til litteratur i fremmedspråksundervisning, spansk som fremmedspråk (SFL), lærebokanalyse, litterære tekster, litterære tema, pedagogisk-litterære hybridfortellingerSammendrag
Denne artikkelen undersøker hvilken rolle litteratur og litteraritet spiller i norske læreverk i spansk for ungdomsskolen. Det empiriske materialet består av fire læreverk; Tapas, Vale, Amigos og Chicos Chicas. I analysen av læreverket benyttes både kvalitativ og kvantitativ metode. Kategoriene er ikke forhåndsdefinerte, men ble etablert underveis i studien for å dekke flest mulige former for litterær tilstedeværelse i læreverkene. Studien kartlegger omfanget av litteratur i de ulike læreverkene, i tillegg til teksttyper og kulturell tilhørighet. Tekstenes kontekst og oppgavene som er tilknyttet dem, undersøkes også. Funnene viser at læreverkene inneholder svært få autentiske litterære tekster. De inneholder derimot en betydelig mengde fortellinger, enten tilrettelagte litterære fortellinger eller såkalte pedagogisk-litterære fortellinger skrevet av lærebokforfatterne selv. Mange av de litterære tekstene er dessuten valgfrie ekstra-tekster plassert bakerst i lærebøkene. Flere av de litterære tekstene har ingen tilknyttede oppgaver. For de tekstene som har oppgaver, er tekstforståelse- eller språk-/grammatikkoppgaver mest vanlig. Funnene blir diskutert innenfor rammen av de viktigste tilnærmingene til litteratur innenfor fremmedspråksfeltet. Konklusjonen er at lærebøkene i liten grad forholder seg til litteratur som sådan, men at litterære sjangre og tekstnormer spiller en viktig rolle i læreboktekstene. Tekstutvalget, plasseringen av tekstene og oppgavene vitner dessuten om en tradisjonell tilnærming til litteratur. Det er et betraktelig innslag av kanonlitteratur, og litteraturlesing projiseres til fremtiden eller forbeholdes de flinkeste elevene. De litterære tekstene mangler oppgaver eller danner utgangspunkt for språk- og tekstforståelsesoppgaver.
Nedlastinger
Publisert
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2025 Inger Olsbu

Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.