Portugisisk – behov, nasjonal kompetanse, skolen og ei lærebok

Forfattere

  • Diana Santos Universitetet i Oslo
  • Jan Engh Universitetet i Oslo

DOI:

https://doi.org/10.58215/ella.52

Emneord (Nøkkelord):

lærebok, fremmedspråk, portugisisk

Sammendrag

Portugisisk er ett av de mest talte språk i verden. Det er ikke bare språket i Portugal, men også det offisielle språket i Angola, Brasil og andre land i fem verdensdeler. Derfor er portugisisk viktig for Norge, ikke minst av økonomiske grunner. Det burde være naturlig å kunne velge portugisisk som et fremmedspråk i skolen, men det har vist seg vanskelig å få til. En av de største hindringene ble ryddet av vegen da ei gruppe med bakgrunn fra portugisiskseksjonen ved Universitetet i Oslo (UiO) utarbeidet læreboka Viva! I 2017.

Viva! er skrevet med utgangspunkt i Læreplan i fremmedspråk – nivå 1 for den videregående skolen, men ble også lagd slik at den skulle kunne brukes i ungdomsskolen. Boka er ei innføring i grunnleggende portugisisk, men skiller seg fra andre norske lærebøker i fremmedspråk ved at den tar hensyn til tre hovedvarianter av portugisisk - i Brasil, i Afrika (Mosambik) og i Portugal. I praksis ved å foretrekke felles ord og setningsbygning i størst mulig grad, og ved å framheve alle ord eller konstruksjoner som er
ulike i de tre variantene. På fagnettstedet som hører til, blir lydøvelsene lest av stemmer fra nettopp Brasil, Mosambik og Portugal.

UDIR har godkjent at det kan gis opplæring i portugisisk i den videregående skolen., men når portugisisk som fag tilbys på få skoler i dag, skyldes det blant annet forhold ved UiO, særskilt Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS), som ikke anerkjenner portugisisk som grunnlag for full kompetanse som lektor i skolen. Forøvrig i strid med regjeringa og Stortingets ønsker om å fremme interessen for dette språket i Stortingsmelding 25, 2016–2017, Humaniora i Norge.

Nedlastinger

Publisert

2025-10-20