Utvikling av den profesjonelle fremmedspråkslærer gjennom utvekslingsopphold i et målspråksland
DOI:
https://doi.org/10.58215/ella.56Emneord (Nøkkelord):
utveksling, spansk, grunnskolelærerutdanning, fremmedspråksundervisning, fremmedspråkslærer, personlig utviklingSammendrag
Artikkelen undersøker om utveksling til et målspråksland bidrar til utvikling av den profesjonelle fremmedspråkslæreren ved å integrere kunnskapsformene episteme, techne og fronesis. Studentene som har deltatt i studien, har valgt spansk som et av sine undervisningsfag i grunnskolelærerutdanningen ved en norsk utdanningsinstitusjon. Gjennom et samarbeid med to andre norske utdanningsinstitusjoner har institusjonen etablert et utvekslingssamarbeid med partneruniversiteter i målspråksland for å ta språkfaget der. Noen måneder etter utvekslingsoppholdet har studentene deltatt i et oppfølgingsintervju for å reflektere over læringsutbyttet fra utvekslingen.
Intervjuene er analysert tematisk, og følgende tematiske hovedområder ble identifisert: 1) Utvikling av personlige egenskaper, 2) Utvikling av profesjonsfaglig kompetanse, 3) Utvikling av språklig kompetanse. Analysen av intervjuene viser at utvekslingen har bidratt til personlig utvikling, der studentene er blitt bedre i stand til å møte ulike elever og være åpne for andre perspektiver. Videre har studentene utviklet sin profesjonsfaglige kompetanse både ved at de har blitt mer bevisste på hvilken språkkompetanse som er nødvendig for å kunne bruke språket i autentiske situasjoner og ved at de er blitt presentert for ulike former for undervisning. Studentene har også utviklet sin språklige kompetanse både ved å lære mer om språket og gjennom aktiv bruk av språket i ulike situasjoner.
Artikkelen konkluderer dermed med at utveksling til et målspråksland gir studentene verdifulle erfaringer, profesjonsfaglig kompetanse og en trygghet som språkbruker som vil bidra til motiverende fremmedspråksundervisning. Slik bidrar utvekslingen også til å integrere de tre kunnskapsformene episteme, techne og fronesis i studentenes framtidige praksis. Den største utfordringen studentene må arbeide videre med, er å holde språket vedlike også i en travel hverdag etter utvekslingsoppholdet.
Nedlastinger
Publisert
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2025 Eli-Marie Danbolt Drange

Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.